Wednesday 3 October 2012

Apa itu tanah?

Apabila kita bercakap tentang tanah pelbagai definisi yang dapat dihuraikan dan pelbagai  pandangan daripada ahli-ahli falsafah seperti Aristotle mendefinisikan  pegangan tanah merupakan hak individu secara perseorangan.Oleh yang demikian, pemilikan tanah adalah mustahak untuk kegiatan hidup manusia.

Manakala Plato pula berpendapat bahawa apa-apa sahaja yang bersifat kumpulan adalah lebih utama.Oleh yang demikian, beliau menyatakan hak yang boleh dikongsikan secara bersama adalah lebih penting untuk manusia.Secara umum kepentingan tanah secara pemilikan bersama lebih utama daripada pemilikan secara individu.

Menurut pandangan Islam pula, tanah merupakan pinjaman yang sementara dan bukan hak milik kekal. Oleh itu, harta dan tanah mestilah digunakan dengan sebaik-baiknya sebagai pinjaman yang mesti dipulangkan kepada pemilik hakiki iaitu Allah S.W.T.

Definisi Tanah Mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara


~Permukaan bumi dan semua benda yang menjadi permukaan bumi tersebut;
~Bumi di bawah permukaan bumi dan segala benda di dalamnya;
Segala tumbuh-tumbuhan dan lain-lain keluaran semulajadi, sama ada atau tidak memerlukan penggunaan buruh secara berkala untuk pengeluarannya, dan sama ada di atas atau di bawah permukaan bumi;
~ Segala benda yang bercantum kepada bumi atau yang terpasang dengan kekal kepada apa-apa benda yang bercantum kepada bumi, sama ada di atas atau di bawah permukaan bumi; dan
~Tanah yang dilitupi air.




No comments:

Post a Comment